Ultimul an și jumătate ne-a arătat, mai mult decât oricând, cât de important este să investim în confortul locuinței. La începutul acestei perioade am realizat cât de puțină atenție acordasem locului în care se presupune că ne petrecem cele mai frumoase clipe, cele în care nu simțim nicio grijă și în care ne încărcăm bateriile. Atunci am înțeles că mobila nu este doar un spațiu de depozitare, ci că aceasta joacă un rol mult mai important. Astăzi am ales să vorbim despre două funcții majore ale mobilierului, anume utilitatea și estetica, și cum ele ne influențează, inconștient, starea psihică de zi cu zi și pe termen lung. Deci, iată răspunsul la întrebarea „de ce să dau atâția bani pe mobilă?”.
În mod inconștient, suntem atrași de „frumos”
În mod biologic, apreciem lucrurile pe care le considerăm estetice, din mai multe motive: energia pe care ne-o transmit, amintirile pe care ni le trezesc, sentimentele pe care ni le inspiră. În mod normal, tindem să considerăm „frumoase” lucrurile pentru care trebuie să depunem efort pentru a le obține, pentru a le avea. Exact la fel este și în cazul mobilierului ales. O serie de elemente (precum: simetria elementelor, textura, culoarea, tehnologia utilizată) creează în ansamblu un produs care transmite ceva în mintea noastră, o stare de plăcere sau de respingere. Acest lucru se întâmplă inconștient, necontrolat, dar ne afectează viața de zi cu zi. Pentru găsirea mobilierului adaptat nevoilor noastre, trebuie să comunicăm cu specialiștii cu care lucrăm, să depunem efort, iar, astfel, creierul nostru simte o altfel de satisfacție la sfârșitul procesului. Tendința noastră de a admira mobila frumoasă și de a o ne-o dori este similară cu cea pe care o simțim și când alegem piese de artă, haine, ori bijuterii. Singura diferență este că mobila nu o putem cumpăra zilnic, deci opțiunea trebuie să fie atent calculată.
Simțim că investim în noi
Spuneam mai sus că efortul pe care îl depunem în alegerea mobilei este important. Creierul nostru traduce aceste gesturi ca pe un fel de dovadă a iubirii de sine. În momentul în care alegem să ne bagăm în această aventură a alesului pieselor de mobilier perfecte, știind plăcerea de după, alegem, de fapt, să investim în noi. Astfel, ne arătăm nouă că lucrurile pe care le apeciem ca fiind bune sau nu, lucrurile pe care le considerăm utile sau inutile sunt importante. Ne arătăm că starea noastră de confort este o prioritate. Mai mult, în majoritatea cazurilor, mobila aleasă cu atenție durează, iar acest lucru înseamnă o investiție pe termen lung – o altă nuanță pe care creierul nostru o interpretează drept iubire de sine.
Imaginați-vă să veniți de la birou, după o zi stresantă, iar când ajungeți acasă să constatați că materialul canapelei este uzat după doar un an; sau că scârțâie cadrul patului. Mobila reprezină un ansablu de eficiență și estetică, ori în cazul mobilei alese la întâmplare, aceste două elemente importante nu sunt satisfăcute, iar situațiile de disconfort sunt dese.
Simțim că se investește în noi
Dacă ne referim la spațiile comerciale, ori la clădirile de birouri, este necesar ca modul în care întregul ansamblu arată să fie plăcut, uniform, adaptat. Bănuim că ați observat că, atunci când intrați într-o clădire de birouri frumos amenajate, util mobilate, vă imaginați că angajații se simt bine la muncă – lucru adevărat. Sfatul nostru pentru antreprenori este să investească în confortul angajaților lor: spre exemplu, dacă aceștia, la bucătărie, trebuie să folosească un mobilier vechi, uzat, greu de manevrat, vor avea o stare de dispoziție considerabil mai proastă, pe când dacă alegeți să investiți, aceștia vor traduce inițiativa drept importanța pe care le-o acordați. Mai mult, spațiu și modul în care arată oferă credibilitate – o firmă care își respectă anagajații, va investi, automat, în confortul lor.
Culorile alese la întâmplare, atrag stări la întâmplare
Deși multă lume nu știe, cromatica pieselor de mobilier joacă un rol extrem de important în puzzle-ul locuinței. Acestea influențează cel mai mult atmosfera casei și sentimentele fiecărei persoane. Spre exemplu, dacă avem o familie cu personalități vulcanice, care sunt extrem de expresive, culoarea roșie a sufrageriei poate fi un fiasco. Culoarea roșie semnifică pasiune, ardoare, extraversiune, agresivitate. Sufrageria este locul în care toți se unesc, de unde se zice la revedere, primul loc în care spui „Am ajuns acasă!”, și, de asemenea, este locul în care toți petreceți cel mai mult timp împreună. Astfel, culoarea roșie, în cazul unei astfel de familii, poate crea tensiune, disconfort, senzație puternică de neliniște. Prea mult negru poate genera stări de singurătate, iar prea mult alb poate crea stări puternice de anxietate. Culorile folosite în modul nepotrivit, îmbinate în modul greșit, îi face pe oameni să se simtă într-o continuă contradicție, într-un continuu contrast.
Simțim că evoluăm
Fie că ajungem la concluzia că mobila pe care o avem în casă nu ne mai reprezintă, fie că ne mutăm dintr-o locuință în alta, schimbarea pieselor de mobilier reprezină evoluție, o etapă în care prioritizăm alte lucruri, în care investim în noi. Probabil ați observat că multe persoane, care se află în perioade psihice grele ale vieții, aleg să facă radicale schimbări ale mobilierului, tocmai din acest motiv – pentru că mobila veche nu s-a adaptat pe termen lung nevoilor estetice și funcționale. Acest pas reprezintă asumarea adevăratelor nevoi, ale frumosului și ale confortului, ale aspectelor care fac o casă să se simtă acasă.
Așa că, data viitoare când alegeți să remobilați casa, țineți cont că, de fapt, aceasta va infuența fiecare zi a vieții voastre, va reprezenta elementul de confort al casei dumneavoastră. La sfârșitul zilei, investiți în voi și în bucuria de a avea o locuință amenajată cu gust, utilă.